דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארגונים וסביבתם בראי הקולנוע - חלק ז - המסר בסרטים הוא חיזוק הקשר בין היחיד לארגון 

מאת    [ 15/04/2012 ]

מילים במאמר: 441   [ נצפה 1893 פעמים ]

המסר הוא חיזוק הקשר בין היחיד לארגון

בשלושה סרטים הוליוודיים מלווים גיבור העוזב את הארגון בו עבד שנים. האחד מפאת פיטורין "בדרך למטה" (1993), השני מתפטר "אמריקן ביוטי" (1999) והשלישי מגיע לגיל פרישה "אודות שמידט" (2002). כולם נמצאים במצב של עזיבת עבודה בתחילת הסרט ובחיפוש אחר תעסוקה אחרת. אך לכולם על פי תיאורית הרשת אין רשת קשרים בעלת יתרונות וחללים מבניים. למעשה כולם מוצאים את עצמם בבדידות מזהרת. "בדרך למטה" הגיבור עובר תהליך של גיהינום מרצח אחד למשנהו ובדרך פוגש למעשה ארגונים נוספים אך לאף אחד מהם אינו משתייך ואין לו שום קשר איתם. הפיטורין מהארגון שהווה עוגן בחייו הוציאו אותו מדעתו. אף למשפחה אינו יכול לחזור. ב"אמריקן ביוטי" הגיבור מתפטר אך חי לבד בבית, מעשן גראס ומפנטז על החברה של הבת שלו. ו"אודות שמידט" אשתו נפטרה והוא יוצא למסע למנוע מבתו להתחתן עם גבר שלדעתו נחות ממנה... ולכן באופן בסיסי נראה שאין מקום בסרטים הללו להחלשה של הקשר בין העובד לארגון. ולפי תיאוריות הרשת הקשר של עובד לארגון נחלשת עם היותו פתוח.

 

לכן נראה כי הסרטים ההוליוודיים מחזקים קשרים בין העובד לארגון, בין העובד למשפחתו ובין העובד לבין ההון החברתי הקרוב, חברים מהקולג', או לעיתים מהשכונה – בעיקר בסרטי מאפיה. וקשרים בין הארגונים לרוב ייראו רק כאשר מדובר במאבק נגד יחיד אחר או נגד ארגון אחר. הרעיון העומד מאחורי תסריט קולנוע הוא קונפליקט ולכן גם כאשר יש התנהגות ארגונית המתרחשת בתוך רשתות צפופות של קשרים בין ארגונים, ימצא המקום להראות עימות או קונפליקט המביא לפירוק או חוסר יעילות של הרשת. יחיד אחד מתוך רשת הקשרים מועל בתפקידו או מעוניין לנקום במקום לעזור ומפיל את כמעט את כל הרשת. וזאת כדי ליצור נקודת מפנה או סיבוך בעלילה. ורק במזל או במקרה או בקומדיות רומנטיות כאמור, גם בסרטי סינדרלה למינם "אישה יפה" (1990) וכיוב' יש "הצלחה" (מדומה) לקשר עם חלל מבני גדול שכן מצליח להתחבר.

תיאוריית הקשר כפיתרון עלילתי

כפי שאמרתי הקשרים ברשת יכולים ליצור את הסיבוך לעלילה או נקודת מפנה בעיקר כאשר מדובר בין ארגונים, ייתכן כי הקשרים גם יצרו חיבורים בעלילה. ישנן עלילות שכדי ליצור סיבתיות יוצרים "פיתרון" המשתמש ברשת הקשרים החברתיים כדי לקדם את העלילה. למשל, בדוגמא שנתתי מהסרט "חכמת הבייגלה" (2002) הגיבור צריך למצוא עבודה ואם הוא יעבור בסופו של דבר את הראיונות והמבחנים המסר יחטא לעלילה ולכן יש ליצור מעין קשר (במקרה זה אבא שלו שזה קשר ברשת הראשונית אמנם אך הבאתי זאת לשם הדוגמא ) כדי להמשיך ולהניע את העלילה לכך שהגיבור שלנו כבר עובד. בספרו של סקוט (Scott 1998) נאמר כי במקום בו התחרות מושלמת הקשרים יהיו קבועים. הקשרים חשובים כשיש תחרות לא מושלמת. בתחרות מושלמת הקשרים מאבדים מכוחם, מהחשיבות שלהם. כשהתחרות אינה מושלמת יש שחקנים שמקבלים הזדמנויות שאחרים לא מקבלים בגלל המיקום שלהם ברשת.

 

מאת קרן איילי

 

 

קרן איילי - בעלת ניסיון עשיר במגוון תחומים: מנהיגות, הנעת אנשים, חברתיים, סביבתיים, תקשורת, עסקים וקהילה, ניהול פרויקטים והדרכה. כמו כן, עסקה בעבר במגוון תפקידי ניהול.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב